היעדרות מהעבודה (ימי שמחה, ימי אבל)

מחלקת דיני עבודה, מייצגת את לקוחות המשרד ומלווה אותם בכל שלבי ההליך. במסגרת מחלקת דיני העבודה המשרד מעניק יעוץ משפטי מקצועי הן למעסיקים והן לעובדים.ליניב גבריאל ושות' – משרד עורכי דין ויועצי מס ניסיון רב הן בייצוג מעסיקים והן בייצוג עובדים בבתי הדין לעבודה.

יניב גבריאל ושות' – משרד עורכי דין ויועצי מס מתמחה בכל מגוון הנושאים של המשפט העבודה, בין היתר בנושא : היעדרות מהעבודה (ימי שמחה, ימי אבל) כפי שיוסבר להלן :

ימי שמחה

חוקי העבודה אינם מקנים לעובד זכות להעדר בתשלום, לרגל ימי שמחה. זכות זו מעוגנת בהסכמים קיבוציים / צווי הרחבה סקטוריאליים, הסכם או נוהג במקום העבודה. עובד שלא חל עליו הסכם קיבוצי / /צו הרחבה המקנה זכות זו, אינו זכאי לתשלום עבור ימי שמחה אלא אם קיים הסכם או נוהג במקום העבודה.

על פי חוק חופשה שנתית, החל מיום 7.1.2002 עובד זכאי לקבל חופשה בת יום אחד, פעם בשנה על פי בחירתו, כדי לחגוג חג אישי (נישואין, בר מצווה, ברית וכו') על חשבון חופשתו השנתית ובלבד שהודיע על כך למעביד 30 ימים מראש.

ימי שמחה בסקטורים נבחרים

סקטורימי זכאותלעובד שמתחתןימי זכאות לעובד שנולד לו בן/בתימי זכאות ליום הבריתימי זכאות לרגל נישואי בן/בת
בנייה(1)211
מתכת(2) (התאחדות התעשיינים)211
מתכת (התאחדות המלאכה והתעשייה)311
המסחר והשירותים(2)311
מוסכים(2)211
חקלאות(3)211
קרמיקה וזכוכית111

(1)   בענף הבנייה, הזכאות לתשלום עבור ימי שמחה, הינה מתום 3 שנים לעבודה.

(2)   בענפי המתכת, המוסכים, המסחר והשירותים הזכאות לתשלום עבור ימי שמחה הינה לעובד קבוע.

(3)   בענף החקלאות, הזכאות לתשלום עבור היעדרות לרגל נישואין הינה עובד קבוע או עונתי.

ימי אבל

החל מה-1 ביולי 2000 בהתאם לצו ההרחבה לקיצור שבוע עבודה ל-43 שעות עבודה, חלה חובה על כלל המעבידים במשק לשלם לעובד שעבד במקום עבודה לפחות 3 חודשים והמקיים חובת אבלות (במות הורים, ילדים, בן זוג, אחים ואחיות) מטעמי דת או נוהג ("שבעה") ואשר אינו עובד באותם הימים, לשלם את שכרו עבור ימי העבודה שנעדר בהם, ולא יותר משבעה ימים קלנדריים.

יש לציין, כי מעבידים הכפופים להסכם קיבוצי, צו הרחבה ענפי, חוזה אישי, או נוהג אשר קובעים הוראה המיטיבה עם העובד, מעבר לקבוע בצו ההרחבה האמור, יהיו מחויבים על פי ההוראה המיטיבה.

תשלום עבור ימי אבל לעובד מוסלמי

"קרוב משפחה" של מוסלמי, אשר לרגל פטירתו, לפי דרישות המסורת, זכאי עובד להיעדר מעבודתו, הינו:

• אב,
  • אם,
  • בן,
  • בת,
  • סבא,
  • סבתא,
  • אח,
  •   אחות,
  • נכד,
  • נכדה,
  • בעל,
  • אשה,
  • דוד (קרוב דם ולא קרוב חיתון),
  • או דודה (קרובת דם ולא קרובת חיתון).

החל מיום 1.7.2000 הוחל צו ההרחבה של ההסכם הקיבוצי הכללי (מסגרת) בדבר קיצור שבוע העבודה ל – 43 שעות על כלל העובדים במשק, והוא קובע, בין היתר, לעניין ימי אבל, כי:

"עובד שעבד במקום העבודה לפחות 3 חודשים, והמקיים חובת אבלות (במות הורים, ילדים, בן זוג, אחים ואחות) מטעמי דת או נוהג ("שבעה") ואינו עובד באותם ימים, יהיה זכאי לתשלום שכרו עבור ימי העבודה שנעדר בהם ולא יותר משבעה ימים".

אם נפטר קרוב משפחה של עובד מוסלמי, זכאי העובד להיעדר מן העבודה מיום פטירת קרוב המשפחה עד יום קבורתו ועוד שלושה ימים החל ביום הקבורה.

לכן, אם סך כל הימים האלה לא מגיעים לכדי שבוע ימים, לא יהיה זכאי העובד לתשלום שכרו עבור כל השבוע אלא רק בגין אותם ימים, כאמור.